אפליקציות בריאות לתמיכה במימוש מטרות אישיות

מרצה: ד"ר מיכל חמו לוטם

לפרופיל של ד"ר חמו בלינקדאין, ולערך עליה בויקיפדיה

אפליקציות בריאות

שעון הפידביט הראשון יצא ב 2009, ומאז התפוצצות אקספוננציאלית של אבזרים, סנסורים סופרי צעדים מחוברים לאפליקציות כאלה ואחרות לניתור עצמי. כיום ניתן למדוד כמעט כל משתנה פזיולוגי, אולם כל כמויות הדאטה הללו אינן בעלות ערך אם הן לא מתורגמות לאימפקט על הבריאות. נכון – השימוש בלבישים בישראל עדיין הרבה יותר נמוך בהשוואה לארצות הברית, שם כל אדם שביעי הולך עם שעון, צמיד או חולצה עם סנסורים זה קשור במחיר ובמודעות אבל בעיקר בחינוך שוק – וישראל תסגור את הפער תוך כמה שנים. ובאשר לנתונים שתורמים לבריאות – יש רמות של הישג באיסוף נתונים:

  • איסוף מידע: נתונים כמו כמה שעות ישנתי במהלך הלילה, מה היה הדופק שלי המהלך הלילה.
  • שלב שני – ממידע לתובנות, איזה תובנות נתן המידע לאדם או למטפל.
  • שלב שלישי: ממידע לפעולה. מידע שמניע לשינוי התנהגות.

על מנת להצליח בבחירת אפליקציה מתוך 165,000 אפליקציות הבריאות הקיימות (נכון לשלהי 2016) חשוב תחילה להבין מה המטרה – מה רוצים להשיג, ולזכור שאפליקציה היא כלי תומך בהשג מטרה, וזה הכל.

אז כיצד להציב מטרה?

מטרה, צריכה להיות בהירה ומדידה. מימוש המטרה מצביע על קפיצת מדרגה והתקדמות משמעותית למימוש החזון. כולם יודעים כי מטרות יוצרות התקדמות, וכל מנהל מתחיל מבין שהן כלי ניהולי ממעלה ראשונה. אני אוהבת מטרות חכמות, SMART, שהן ספציפיות, מדידות, אמביציוזיות, ריאליות ותחומות בזמן ((Specific, Measurable, Ambitious, Realistic, Time bound

האמביציה היא וריאציה שיצרתי על המקור, כי הצבת מטרה שאפתנית לצוות שאתם מנהלים יכולה בתנאים רבים להביא פריצות דרך. אם מנהל שואל אותי כיצד יעלה את התפוקות בעשרה אחוז, אני מציעה פעמים רבות, כתרגיל מחשבתי, לחשוב על היכולת לשלש את התפוקות באותם משאבים. זו שאלה מהסוג שיכול להביא לפריצות דרך מחשבתיות, וכמובן יכול להיות תרגיל צוותי מגבש.

ראשי התיבות SMART מתארות את השלבים הבאים (ויקיפדיה):

  • Specific– target a specific area for improvement.
  • Measurable– quantify or at least suggest an indicator of progress.
  • Assignable– specify who will do it.
  • Realistic– state what results can realistically be achieved, given available resources
  • Time-related– specify when the result(s) can be achieved

האפליקציות שנבחרו על ידי הסטודנטים

 

כלי לערכת אפליקציות

הכלי נבנה בעזרת הסטודנטים בהנחיית שירה כסלו

משתתפים יקרים שלום,

שאלון זה נועד להעריך את מידת תרומתן של האפליקציות השונות שבחרתם להשתמש, כל אחד למטרתו, ולבחון את תרומתן לקהילה בישראל.

נא מלא/י את הפרטים הבאים:


פרטים על עצמך:

  • מגדר:   זכר  /  נקבה
  • שנת לידה: ________
  • תאריך מילוי השאלון:   ____________
  • מטרת האפליקציה מבחינתך: ___________________________________

 

פרטים על האפליקציה:

  • שם האפליקציה: ___________________________________________
  • סוג מערכת ההפעלה של המכשיר הסלולארי בו השתמשתם: אנדרואיד / אייפון
  • האפליקציה מותאמת ל- Google play  / מותאמת ל- Apple Store / גם וגם
  • שפת האפליקציה: עברית / אנגלית
  • האם נדרשת לשלם עבור האפליקציה: כן / לא

 

חוות דעת אישית:

  • האם היית ממליץ/ה על שימוש באפליקציה זו לחברים ומשפחה: כן / לא
  • האם היית מוכנ/ה בעתיד לשלם עבור האפליקציה: כן / לא
  • ציון כולל לאפליקציה מ- 1 עד 10: ___________

 

 

נא לדרג את המשפטים הבאים בין 1 ל- 10 ( "1" נכשל ועד "10" מצטיין):

  פרמטר לדירוג ציון
נוחות השימוש
1. האפליקציה נטענת במהירות ולא קורסת  
2. קיימת עזרה ו/או הדרכה זמינה לשימוש באפליקציה  
3. האפליקציה מציעה גמישות בשינוי תכנים והגדרות בהתאם לצרכים  
4. האפליקציה מעוררת מוטיבציה גבוהה לשימוש בה  
5. עיצוב אפליקציה פונקציונאלי ומאפשר גירוי חזותי  
6. האפליקציה אינה מכילה פרסומות  
7. אין צורך ברכישות נוספות במהלך השימוש באפליקציה  
פונקציות בסיס של האפליקציה
8. האפליקציה מאפשרת שמירת הנתונים  
9. האפליקציה מאפשרת נגישות להקלטת קול ותמונה  
10. האפליקציה מאפשרת ומקדמת שיתופיות  
איכות האפליקציה
11. המידע באפליקציה אמין, עובדתי וללא שגיאות  
12. האפליקציה מתאימה ליישום המטרה  
13. האפליקציה תורמת ללימוד ידע חדש בתחום השינוי המבוקש ואימוץ הרגלי התנהגות חדשים  

 

אנו מודים לכם על היענותכם וזמנכם !

לראיון עם ד"ר מיכל חמו לוטם בערוץ הקורס

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s