קידום בריאות – אסטרטגיה וגישות

 

מרצה  ד"ר ריקי טסלר

מרצה בבית הספר למדעי הבריאות, אונ אריאל

לפרופיל של ריקי בלינקדאין

 

קידום בריאות הגישה החדשה:

העברת האחריות על הבריאות לפרט, כאשר המטרה היא לאפשר בחירה של הפרט בסגנון חיים בריא.

על מנת לקדם את בריאות האוכלוסייה שינוי ההתנהגות של הפרט הוא הדבר הקשה ביותר. תפקיד הצוות זה לחבר את הפרט ל"מקורות הבריאות" המשאבים הפנימיים שלו שמסייעים לו להגיע למטרה בה בחר.

מושגים והגדרות:

  1. בריאות – מצב של רווחה מלאה גופנית, נפשית וחברתית ולא רק היעדר של מחלה או מום.
  2. קידום בריאות- תהליך המאפשר לבני האדם להגביר את שליטתם על בריאותם ולשפרה.

קידום בריאות הוא למעשה חינוך לבריאות ושינויים סביבתיים קהילתיים ופוליטיים הבאים לגרום לאנשים לשפר את בריאותם. ( Green 1985 ).

כדי לקדם התנהגות מסוימת של קבוצה, צריך לדעת את אסטרטגיית הפעולה שמאפשרת לתכנן תכניות התערבות באוכלוסיות שונות, זו שפת קידום בריאות, המושתתת על אסטרטגיית אמנת אוטווה.

מספר סרטונים מומלצים:

https://www.youtube.com/watch?v=SByymar3bds

https://www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0aPyw

https://www.youtube.com/watch?v=K3nkTSYZgw0

https://www.youtube.com/watch?v=qaPNDbGKr7k

  1. אמנת אוטווה

נוסחה על ידי ארגון הבריאות העולמי במטרה לגבש אסטרטגיות להשגת "בריאות לכל", בשנת 1986. האמנה מתווה את העקרונות המנחים לפעילויות לקידום הבריאות בעולם כולו. ההצהרה קוראת לשילוב של אסטרטגיות על מנת להשיג שיפור ברמת הבריאות.

  1. אסטרטגיות הפעולה בקידום בריאות -אמנת אוטווה (1986)
  • בניית מדיניות ציבורית בריאה:

מדיניות = חוק, נוהל, הסדר מחייב, המקדם את שינוי ההתנהגות בו רוצים בפיתוח התוכנית.

ליישום אסטרטגיה זו יש לפעול במספר מישורים:

  • העלאת המודעות של קובעי מדיניות לנושא שאנו מעוניינים להוביל.
  • גיוס קובעי מדיניות להירתם לקידום הנושא
  • הכרת המדיניות הקיימת והאינטרסים השונים של בעלי העניין/ קובעי המדיניות.
  • יצירת סביבה תומכת בבריאות:
  • מוקד פיזי– סביבה המדגישה את קשרי הגומלין בין האדם לסביבתו. הפיכת בית-הספר לסביבה תומכת בריאות. לדוגמה, הצבת מתקנים בטיחותיים לעידוד פעילות גופנית, פרסום עלונים בענייני בריאות, הצבת מכונות המספקות מזון בריא ועוד.
  • מוקד חברתי- תקשורת המונים – רדיו, אינטרנט.
  • חיזוק הפעילות הקהילתית:

קהילה היא אזור גיאוגרפי על תושביו, או קבוצת אוכלוסייה בעלת מאפיינים דומים או כל האנשים הנמצאים במסגרת מסוימת (Setting).

הקהילה והפרט הם בבחינת שותפים מלאים וחשובים בכל תהליכי קבלת ההחלטות הקשורות בבריאות. פיתוח קהילתי ניזון מהמשאבים האנושיים והחומריים הקיימים בקהילה.

תהליך אבחון קהילתי- מי זו הקהילה, מהם הצרכים שלה, אילו משאבים קיימים ואלו אינם.

זיהוי הכוחות המניעים את הקהילה- אינטרסים, מוקדי כוח וכד'.

עריכת סקר צרכים והתאמת ההתערבות והמסרים הבריאותיים לצורכי קבוצת היעד תוך שיתופם בתהליך.

  • פיתוח מיומנויות אישיות של הפרט:

פעילות שתכליתה להשפיע על התנהגות הפרט ולתרום לפיתוח כישורים אישיים, שיסייעו בשמירה על בריאותו ובשיפורה.

  • הקניית כלים וידע לפרט שיסייעו לו לשמור ולשפר את בריאותו
  • חיזוק מיומנויות הקשורות לבריאות במטרה לאפשר לפרט לשלוט על בריאותו.
  • הגברת תחושת השליטה של הפרט בחייו (חוללות עצמית).
  • תפיסה מחודשת (Reorientation) של שירותי הבריאות:

המגזר הבריאותי צריך להיות מכוון לטובת קידום בריאות מלבד האחריות לספק שירותים קליניים ורפואיים.

ישנם מרכיבים בבריאות שעדיף היה שהאחריות עליהם לא תפוזר בין מספר גופים שונים, לדוג' חיסוני ילדים בביה"ס.

 

הרציונל של קידום בריאות:

להפוך את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה ביותר!!!

ההרצאה ניתנה ב 8.12.16 בקורס אסטרטגיה וחדשנות בבריאות הציבור באוניברסיטת אריאל של ד"ר מיכל חמו לוטם

סיכמו: שרה רובין וגילה רז

לראיון עם ריקי בערוץ היוטיוב של הקורס

 aaeaaqaaaaaaaakzaaaajdm4odzkyzvilwvhzdgtngq0nc1iytbilwjlmzq0yjhlymzlyg

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s